Başarılı Bir Lider Olmak

perspectiva-lider

En iyi liderler kendilerinden daha uzun süre yaşayacak imparatorluklar kurmak isteyen kişilerdir. Bu durum egolarını tatmin eden kişisel tutkulardan çok daha farklı bir şeyi ifade eder onlar için.

Lider, bireyleri ortak hedeflere yönelten, onlara bu hedefleri benimseten, bireyler arası köprüyü kuran, güç ve bilgiyi bir araya getirerek sinerji yaratan kişidir. Sorgulayıcı ve sabırlıdırlar. İyi bie lider her daim ön planda değil, yeri geldiğinde arka planda kalmayı bilendir. Değişimin yaratıcısı olan, prensipleri ile hareket eden, zorluklara karşı mücadele eden, ahlak kurallarını bireysel menfaatlerinin önünde tutan, kararları ekip üyeleriyle birlikte alan, daima değişime açık kişilerdir.

Her ne kadar yukarıda sayılanlar bir lideri tanımlıyor olsa da aslında liderlik bu maddelerin toplamından çok daha büyük bir değeri ifade etmektedir.

En başarılı liderler, liderlik sanatını kitaplardan değil, iyi bir akıl hocasından öğrenirler. Etkili liderler yalnızca yetenekli bireylerin nerelerde çalışacağına karar vermekle kalmaz, aynı zamanda onların mentor da olmalıdırlar.

Araştırma ve strateji geliştirme şirketi Apigee Enstitüsü’nün Direktörü Bryan Kirschner, şirkette yönetimin ne anlama geldiğini anlamak için genelde danışmana ihtiyaç duyulduğunu söylüyor. Mümkünse şirket içinden bir danışman/mentor bulmak ise liderlik tecrübenizi geliştirmek ve bir yol haritası oluşturmak için en verimli yoldur.

İçeriden danışmanlar beklenmedik bir durumla karşı karşıya kalınca şirket içi politikaları da göz önünde tutarak size rehberlik yapabilir. Bu şekilde içeriden bir bakış açısı sizi uzun yıllar boyunca koruyabilir ve boşa efor sarf etmenizin önüne geçer.

Uzmanlara göre takımı güçlendirmenin birkaç anahtar yolu vardır.  Ancak kontrolsüz ve denetlenemez yetki devrinin, şirket içinde kontrolu kaybetmenize neden olabileceğini de unutmamalı ve bir lider olarak varlığınızı hissettirmeniz faydalı olacaktır.

Kendimiz yöneticiliğe ne kadar yatkın olsak da ekibi motive etmek adına bazen onların bazı yönetimsel kararlarda fikir beyan etmelerine izin vermeliyiz. Karar mekanizmasının bir parçası olmalarına izin vermek onların motivasyonunu arttırır. Böylece büyük resmin bir parçası olduklarını hissetmelerine yardımcı olursunuz. Cünkü aidiyet duygusu yaratmak ve insanların çalışmak isteyeceği bir ortam oluşturmak ekibin dağılmasını önlemenin en önemli yollarından biridir.

Hızla gelişen enformasyon teknolojileri dünyasında bir şirketteki en zeki ve bilgili insan olmanın mümkünatı yoktur, çünkü günümüz ekonomisinde inanılmaz bir bilgi akşı ve devinim içerisindeyiz. Zamanımız kısıtlıdır ve her şeyi kendimiz yapacak ya da her şeyi bilecek kadar bol vakte sahip değilsinizdir. Bunun anlamı da şudur; Ekibinizi, sizin yeteneklerinizi tamamlayacak kişilerden oluşturmanız gerektiğidir. İyi bir yönetici olabilirsiniz ama bir satın almacının ya da bir avukatın yapacağı işleri yapmanıza imkan ve de zaman yoktur. Siz yol gösterici ve idarecisiniz unutmayın.

Faaliyet gösterdiğiniz sektörle ilgili olarak kendinizi geliştirmiyorsanız, kısa zamanda piyasanın gerisinde kalırsınız. Yeteneklerinizi arttırın, hangi konuda çalışmanız gerektiğine ve size sektörünüzle ilgili olarak nasıl fayda sağlayacağına dair fikir sahibi olun.

Çalışanlar genellikle örnekler ve vakalar üzerinden yönetilir. Eğer sizin öğrenmeye açık biri olduğunuzu ve buna önem verdiğinizi gösterirseniz çalışanlarınız da kendilerini geliştirmek için çaba sarfedeceklerdir. İyi yöneticiler ve liderler stratejik kararlar almak ve ekiplerini pek çok duruma hazırlamak zorundadırlar. Projeler üzerinde  ekibinizle birlikte, beyin fırtınası yapmak size olası durumlarda daha kolay manevra ve hızlı düşünebilme kabiliyeti kazandırır.

Daha iyi iletişim beceriyle insanlara koçluk etmede bir uzmanın yardımına ihtiyacınız olabilir. Bu tür uzmanlar spor koçları gibi çalışır ve sizi olmanız gerektiği gibi etkili bir iletişimci formuna sokarlar. Bireysel çalışan ya da şirkete bağlı uzmanlardan yardım alınabileceğini gibi bu konuyla alakalı olarak kurslar, seminerlere de faydalı olabilir.

Bazen karşımızdaki insanın ne söyleyeceğini henüz lafını bitirmeden tahmin ederiz ya da biliriz. Konuşmanın gidişatını önceden bilseniz bile, karşınızdaki kişinin cümlesini bitirmesine izin verin. İnsanların kendini tamamen ifade etmesine izin verin ve onların sözünü kesmeyin. “Bu konu hakkında siz ne düşünüyorsunuz? / Projeyle ilgili bana biraz daha bilgi verir misiniz?” gibi ucu açık sorularla onları konuşmaya teşvik edin ve onların konu üzerinde daha konuşma yapmalarını ve fikir beyan etmelerini sağlayın. Göz teması kurmayı ihmal etmeyin ve karşınızdaki kişinin dikkatinin dağılmasını engelleyin.

Çalışanlarınız sizin yaptıklarınızı takip eder. Güvenilir ve tutarlı bir lider olmak sizin için çalışan ve beklentilerinize cevap veren ekiplerin oluşmasını sağlar.  Bu durum siz ofiste ya da işin başında değilken nasıl davranacaklarına dair onlarda bir fikir oluşturur. İnsiyatif kullanmaları gerektiği durumda bu işleri daha da kolaylaşacaktır.

Zihninizi açık tutun ve iyi bir dinleyici olun. Bu konuda içten ve samimi olun gerçekten dinlediğinizi hissettirin. Her söylediklerine müdahale etmeyin.  Ekip arkadaşlarınızın ya da yanınızda çalışanların liderleri tarafından önemsendiklerini bilmeleri başarının anahtarı olduğunu unutmayın.

Çalışanları tarafından saygı görmek bir liderin hiç kaybetmemesi gereken en değerli şeydir. Ütopik hedefler yerine gerçekçi hedefler sizin çalışanlarınızla aranızda iyi bir iletişim kurmanızı da sağlar ve aranızdaki güven duygusunu pekiştirir.  Gerçekçi olmak aynı zamanda çalışanların sizin nasıl biri olduğunuzu ve onlardan ne beklediğinizi anlamasını sağlar.  Tamamen kendiniz olun. Durum ve olaylara gerçekçi yaklaşın. Mantık her zaman ön planda olsun.

Başarılar…

Aysun CAN

GİRİŞİMCİLİK · HİZMET SEKTÖRÜ · KİŞİSEL GÖRÜŞÜM · KURUMSALLAŞMA · LİDERLİK · MAKALELERİM · MOTİVASYON